De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) wil dat fabrikanten van de helmen consumenten veel beter informeren door de productiedatum te vermelden op de helmen. "Dan weet de motorrijder wanneer de helm aan vervanging toe is", zegt Arjan Everink van de KNMV. De meeste fabrikanten doen dat nu nog niet.
De oproep wordt gesteund door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Zij wil er werk van maken.
Dat motorrijders kwetsbaar zijn, blijkt al jaren uit de cijfers. Jaarlijks vallen er ongeveer 65 doden. En recent onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid wijst zelfs uit dat motorrijders dertig keer meer kans op overlijden hebben dan automobilisten.
Volgens Everink is het lang niet bij iedereen bekend dat een helm langzaam vergaat. "Zelfs al leg je de helm in de kast en zit er geen enkel krasje op, het verouderingsproces gaat gewoon door." Dat komt doordat de luchtbelletjes langzaam uit de binnenlaag gaan. Na verloop van tijd wordt de binnenkant harder waardoor de dempende werking verdwijnt. Een motorhelm gaat maximaal tussen de 5 - 7 jaar mee.
Hoe belangrijk een goede helm is, weet motorrijder Robert van den Boogaard (54) als geen ander. Hij gebruikt de motor meerdere keren per week om naar zijn werk te gaan omdat hij een 'bloedhekel' heeft aan de file. "De motor is heerlijk, in de buitenlucht, snel, wendbaar, beter overzicht." Maar in september vorig jaar ging het flink mis op de oprit naar de snelweg bij Blaricum.
De avond ervoor waren er wegwerkzaamheden geweest, maar een deel was niet goed uitgevoerd. Er liep nog een flinke lasnaad over het wegdek. Op de ochtend dat Robert de snelweg op wilde draaien, regende het. "Het was nat en ik zag de naad te laat."
Zijn wiel gleed weg en kreeg daarna plotseling weer grip. Hij vloog over zijn motor heen, terwijl de motor achter hem aan kwam. Hij landde hard met zijn schouder en hoofd op het asfalt, zijn motor belandde op zijn voet. Vijf gebroken ribben en een scheur in zijn voetwortelbeen. Zijn been moest vier weken in het gips. Maar het had veel erger kunnen aflopen.
Lees ook: Nog te veel verkeersslachtoffers: nieuw actieplan moet dat voorkomen
Zijn helm, die hij niet lang daarvoor had gekocht, had veel van de klap voor een groot deel opgevangen. "Er zat een flinke scheur in, maar precies op de plek waar het geen kwaad kon. Ik was duizelig voor enkele minuten, zag sterretjes. Maar als ik geen goede helm had gehad, had ik hier niet meer zo gezeten. Daarvan ben ik wel van overtuigd."
Dat mensen met een te oude helm de motor op gaan, begrijpt hij helemaal niet. "Als bij een ongeluk je hoofd wordt geraakt en je hebt geen goede bescherming, is het klaar. De kans dat je er dan nog goed uitkomt, is zoveel kleiner. Ik zou nooit besparen op een helm. Het is me nu zoveel waard gebleken."
Fotografie: © Robert van den Boogaard